donderdag 4 maart 2010

The Insiders en Heavy Rain : Feedback 2

Ik ben één van de 1200 gelukkigen die uitgekozen werd door The Insiders om het spel Heavy Rain uit te testen. 60 anderen hadden nog meer geluk, die kregen het volledige spel zomaar gratis en voor niets.

Ondertussen is de campagne al bijna twee weken aan de gang en is het tijd voor een tussenstand. In feedback 1 kon je lezen over de manier waarop 60 gelukkigen een volledig spel kregen, en vandaag wil ik het hebben over de "gewone" stervelingen die de demo kregen om te wommen (word of mouth).

Feedback 2: Het Insiderspakket

Op het Insidersforum wordt er nogal teleurgesteld gereageerd door sommigen die de Insiders envelop nogal mager vonden. Het klopt inderdaad dat wie al vaker door The Insiders werd geselecteerd, iets anders verwachtte. Tijdens vorige campagnes werden hele pakketten bladerdeeg verdeeld met koelwagens (Herta), gratis flessen en miniflesjes Baileys, of Vodka-Tonic blikjes. Bovendien waren er ook nog gelukkigen die zomaar een gratis reis naar London aangeboden kregen.

Wat kregen de PS3/Heavy Rain gelukkigen: een envelop met een boekje, 3 kortingsbonnen en 1 korting van 15€. In vergelijking met de andere campagnes is dat inderdaad 'magertjes'. Al moet hier ook gerelativeerd worden natuurlijk. De andere campagnes waren misschien op kleinere schaal (ze hebben geen 1200 mensen naar London gestuurd) of de kosten lagen ook anders verdeeld (bladerdeeg à 3,49 euro kan je onmogelijk vergelijken met een spel van 70€).

Ik denk persoonlijk dat het probleem tweeledig is: de communicatie was niet perfect, en de mensen kunnen niet meer lezen :)

a) Communicatie : in de eerste berichten werd de idee opgewekt dat je een exclusieve demo zou krijgen (uiteindelijk "kreeg" je die niet, maar moest je die downloaden, en hij was ook niet exclusief, want het was dezelfde die iedereen kon downloaden). Ook werd er een tijdschrift beloofd, een origamivogel en een extra episode. Deze drie dingen zouden later opgestuurd worden (blijkt nu), wat het pakket inderdaad maar mager maakt.

b) Leren lezen: nergens stond er dat 1200 mensen een gratis spel zouden krijgen. Wie dat gelezen heeft, moet een nieuwe bril kopen. Er was zelfs een Insider die dacht dat we het spel zouden "béta-testen". Waar hij/zij dat vandaan haalt mag Joost weten.

Conclusie: herhalen, herhalen, herhalen. Tot treurens toe. En dan zullen er nog mensen zijn die uit de lucht vallen. En meer communiceren. Na 2 weken staan er welgeteld 3 blogartikels op The Insiders. Bij andere campagnes was dat véél meer. Als je geen nieuwe content plaatst, moet je ook niet verwachten dat mensen reageren.

Laatste opmerking: ik vind het jammer dat er zo weinig feedback komt van de 1200 Insiders. Je zou toch denken dat ze na 2 weken tenminste de demo hebben gedownload? Maar het zijn altijd dezelfden die blogs schrijven, reviews insturen of foto's uploaden. Jammer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten