vrijdag 5 maart 2010

Heavy Rain door de ogen van een Macho

Mijn vriend is een echte Strijdgamer. Hij speelt vooral First Person Shooters. Je weet wel: Killzone2, Quake, Modern Warfare...etc. Hij is zo oud dat hij beweert ooit nog Castle Wolfenstein te hebben gespeeld op een Commodor64 (whatever that may be).

Hij was stikjaloers toen hij hoorde dat ik Heavy Rain mocht testen, maar het is zijn eigen schuld want hij weigert lid te worden van The Insiders. Hij dacht dat het alleen maar Persil testen was LOL.

Maar nu na 2 weken mij altijd te zien gamen, heb ik hem eindelijk de gamepad van 'onze' Playstation 3 gegeven en mag hij het ook eens proberen. Hij noemt de controllers altijd "mannetten", al wie in de buurt van Brussel woont zal wel weten wat dat betekent. Hier zijn de bevindingen van een Macho speler :)

"pfff, vervelend hoor, slechts 1 PS3 te hebben. Vooral als je vriendin de hele tijd single player spelletjes speelt. Ik speel tenminste dingen die je met 2 of 3 (of 32) kunt spelen. Maar nu is het elke avond kijken naar Heavy Rain. Ik moet zeggen, het ziet er heel knap uit. Het is inderdaad zoals een film bekijken, en als toeschouwer heb ik er ook plezier aan. Dat kan niet gezegd worden van spelletjes zoals Killzone 2, waar je als 'passieve' toeschouwer bitter weinig aan hebt.

Het is leuk Claudia bezig te zien, terwijl ze haar in alle mogelijke vreemde bochten wringt om toch haar personage niet te laten sterven. Ook het feit dat er geen echte "save games" zijn, maar dat je acties een invloed hebben op de rest van het spel, is echt wel vernieuwend.

Ik heb nu een paar dagen mogen testen en ik moet zeggen dat het heel goed meevalt. De controls zijn even wennen, maar na de tutorial kon ik er goed mee overweg. De actie is snel en spannend, en je hebt zin om nog even een hoofdstuk af te werken. De zin "ik kom dadelij naar bed, schatje" is al een paar keer gevallen...waarna ik nog wat verder speel.

Ik ben razend benieuwd naar wie de moordenaar is. Ik heb een idee, maar ben nog niet helemaal zeker.

Toch een paar (negatieve) kanttekeningen :

- soms is het frustrerend dat je teveel in een bepaalde richting wordt geduwd, het verhaal is een beetje te lineair
- er zitten schoonheidsfoutjes in, en minstens 1 vervelende bug. Hopelijk wordt dit snel opgelost
- het gebruik van de knoppen is om 1 vlak enorm slecht. Ik wil niets verklappen, maar als je 1 bepaalde knop indrukt, kies je bijna altijd de juiste oplossing. Helemaal niet leuk.
- de Nederlandse versie is AF-GRIJ-SE-LIJK. Carine Van Houten (of hoe ze ook mag heten) of niet, het is echt niet leuk om als Vlaming zo'n hollands dialect te moeten aanhoren. Sorry voor de Nederlandse lezertjes, ik bedoel het niet persoonlijk. Geef mij maar de Engelse versie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten